دانه تخم شربتی

تخم شربتی گیاهی خودرو و یک ساله است که شبیه به ریحان ولی با برگ ها و تخم های ریزتر می باشد. ساقه های آن مربع شکل و گلی مایل به قرمز و صورتی دارد. گیاه تخم شربتی در اوایل بهار در کوهستان ها و بیابان ها می روید.

نام های دیگر گیاه تخم شربتی: بادروج، تره خراسانی، اوقیمن، حوک، بورنگ، صریرا و بادروج ابیض می باشد.

تخم شربتی علاوه بر یک نوشیدنی لذت بخش، دارویی گیاهی است که در درمان بسیاری از بیماری ها، مفید است.

با وجود تزئینی بودن این گیاه، اغلب برای مصرف تخم آن کاشته می شود. لعاب این دانه ها پس از جذب آب به صورت ژله ای درمی آید که می تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. تخم شربتی خواص زیادی دارد و این گونه نیست که فقط برای فصل گرما توصیه شود.
دیگر خواص آن :
برطرف کردن آکنه و جوش
کمک به سلامت مو
کاهش سطح کلسترول خون
کنترل فشار خون
کمک به کاهش وزن
کمک به سلامت استخوان ها
رفع یبوست
رفع درد معده
کنترل دیابت
کاهش سطح استرس
کاهش بدن درد
جلوگیری از عفونت های خاص
بهبود و تقویت بینایی
رفع بیمارس های تنفسی
در نهایت ناگفته نماند که دانه این گیاه مواد معدنی مفیدی همچون فیبر، آهن، پروتئین، آنتی‌اکسیدان قوی، ترکیبات پلی فنولیک، مواد شیمیایی گیاهی و اورنیتین دارد. توصیه می‌شود حتما مصرف این نوشیدنی گوارا را در برنامه روزانه خود جدی بگیرید تا همیشه سالم و سلامت باشید.

شیوه ی استفاده تخم شربتی :
• یکی از روش‌های ساده استفاده از تخم شربتی این است که دانه‌های آن را در یک لیوان آب ریخته تا کاملا حل شده و حالت غلیظی پیدا کنند. بعد از آنکه حالت ژله‌ای پیدا کرد می‌توانید آن را نوش جان کنید.

• از دانه‌های این گیاه می‌توان در بسیاری از غذاهای رشته‌ای همچون سوپ، خورش، ماست و سالاد استفاده کرد. 

• از آنجایی که طبع تخم شربتی گرم و خشک است؛ حتما تخم شربتی همراه با عسل و سکنجبین میل شود. شما می‌توانید یک مقدار دانه تخم شربتی را به همراه یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب مخلوط کرده و نوش جان کنید.

برای شستن دانه‌های تخم شربتی هم حتما آن‌ها را در یک لیوان آب ریخته و تا مدت 15 دقیقه بگذارید تا خیس بخورد. سپس بعد از مشاهده ژله‌های دور دانه های تخم شربتی، می‌توانید آن را همراه با آب یا عسل نوش جان کنید.

aminkiani66
ارسال دیدگاه